Bowl med linser, tofu og Pak Choy

LINSE BOWL 

Bælgfrugter er en stor del af det veganske køkken. Hvis maden skal gå lidt hurtigt, sammensætter jeg typisk linser eller bønner med korn og grøntsager som i denne bowl. Ernæringsmæssigt er retten rig på protein og fibre, så jeg garanterer, at du bliver dejlig mæt!

Man kan tilberede linser på mange forskellige måder. Hvis det skal gå lidt hurtigt, eller hvis jeg bare gerne vil have en bestemt smag, bruger jeg karry pasta (Rajhah Biryani Paste). Pastaen består af følgende krydderier: ingefærpulver, paprika, koriander, spidskommen, lauberblade, chilipulver, anisfrø og nelliker og indeholder altså IKKE sukker eller e-numre. Du kan sagtens frembringe en lækker smag uden brug af pastaen, men ved at tilsætte ovenstående krydderier. Det er typiske krydderier, jeg bruger til tilberedningen af linserne, når jeg har mere tid i køkkenet.

Pastaen her er købt i Super Center – en grønthandler i Nordvest, hvilket iøvrigt også er her jeg primært køber nødder, peanutbutter, melasse og tahini, da de har gode kilopriser, f.eks. 1 kg peanutbutter til 50 kr!

TILBEREDNING

Potionen er til ca. 6 person. Jeg laver ofte store portioner, så vi har til flere dage, plus jeg har en kæreste, der spiser pænt meget. (Han laver selv store portioner når han laver mad)

INGREDIENSER

  • 500 g lentils (6-8 timer i blød)
  • 3 hvidløg
  • Salt
  • 2 lauberblade (valgfrit)
  • 1 spsk gaham masala

FREMGANGSMÅDE

  1. Start med at rens og skyld linserne. Linserne lægges derefter i blød i mindst 6 timer.
  2. Hæld linserne i en stor gryder og dæk linserne med vand. Koges i 20-25 min. sammen med 3 fede hvidløg, gaham masala og lauberblade
  3. Om nødvendigt spæd med vand undervejs.Vandet skal ikke koges væk ligesom med ris. Når linserne er færdigkogte, skal der gerne være vand til overs. Det gør linserne mere saftige.
  4. Tilsæt karrypasta og smag til med salt

 

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

*